FAQ

Najčešće postavljena pitanja

Ispod su odgovori na razna tehnička i knjigovodstvena pitanja vezana za eFakturista aplikaciju i elektronsko fakturisanje uopšte, koja svakodnevno dobijamo od naših klijenata. Ukoliko među njima ne pronađete odgovor na Vaše pitanje, pišite nam i odgovorićemo u najkraćem mogućem roku.

Zakonske obaveze

Hidden Form
Od kada kreće obavezna upotreba SEF-a za subjekte privatnog sektora?

Od 1.1.2023. godine.

Ko je u obavezi da upravlja elektronskim fakturama kroz SEF, osim subjekta javnog sektora počevši od 1.1.2023. godine?
  • Subjekti privatnog sektora, obveznici poreza na dodatu vrednost
  • Poreski punomoćnik stranog lica
  • Dobrovoljni korisnici SEF-a, t.j. svi ostali subjekti koji nisu u sistemu PDV-a, a koji su se opredelili za dobrovoljno korišćenja SEF-a
Preduzetnik sam i nisam u sistemu PDV-a. Izdao sam fakturu subjektu javnog sektora putem SEF-a. Da li sam sada dobrovoljni korisnik SEF-a i koje su moje obaveze?

Da, vi ste se registrovali na SEF i poslali elektonsku fakturu čime ste postali dobrovoljni korisnik. Već ste od 01.07.2022. godine dužni da primate fakture od drugih korisnika SEF-a (ukoliko su poslate putem SEF-a). Od 01.01.2023. godine dužni ste i da izdajete elektronske fakture preko SEF-a svim korisnicima koji su registrovani na SEF-u.

Da li će postojati obaveza izdavanja e-fakture preko SEF-a, ukoliko izdajemo račun paušalcu koji nije korisnik SEF-a?

Ne postoji mogućnost izdavanja elektronske fakture preko SEF-a subjektima koja nisu registovani na SEF-u. Ne zaboravite da u ovoj situaciji morate da izvršite evidentiranje PDV-a koji je iskazan na izdatoj fakturi. Ovo evidentiranje se vrši u SEF-u.

Na koji način se vrši obračun PDV-a i predaja PDV prijave, ukoliko izdajemo e-fakture preko SEF-a?

Izdavanje e-Faktura i evidentiranje PDV-a u SEF-u vrši se u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju. I dalje ostaje obaveza podnošenja PDV prijave i popunjavanja POPDV Obrasca u skladu sa Zakonom o PDV-u (na isti način kao i pre donošenja ZEF-a).

Advokat sam, u sistemu PDV-a. Nemam obavezu da izdajem fiskalni račun za uslugu pruženu fizičkom licu. Da li sam u obavezi da izdam elektonsku fakturu preko SEF-a?

Niste dužni da izdajete elektronsku fakturu preko SEF-a. Dužni ste da obračunati PDV u jednom poreskom periodu posebno evidentirate u SEF-u. Ovo evidentiranje se vrši zbirno, za ukupan promet ka fizičkim licima u poreskom periodu (posebno osnovica, posebno iznos PDV).  Aplikacija eFakturista može vam olakšati ovu obavezu.

O eFakturista aplikaciji

Hidden field
Da li je potrebno stalno logovanje na SEF u slučaju da koristimo aplikaciju eFakturista?

Za samo korišćenje aplikacije, logovanje na SEF je neophodno samo jednom, kako bi se preuzeo API ključ. Nakon toga se fakture mogu slati i primati direktno iz aplikacije, bez korišćenja elektronskog sertifikata.

Da li je aplikacija eFakturista ujedno i računovodstveni program?

Aplikacija je specijalizovana za prijem i slanje faktura i ne sadrži ostale knjigovodstvene module. Ukoliko Vas zanima integracija eFakturista aplikacije sa drugim softverima koje koristite, kontaktirajte nas da zajedno razmotrimo mogućnosti specifične za Vaš slučaj.

Da li je iz aplikacije eFakturista moguće štampati fakturu u PDF formatu?

Da, elektronska faktura se iz aplikacije može izvesti u PDF format, sačuvati na vašem računaru ili odštampati. Zakon o elektronskom fakturisanju ne obavezuje korisnike da koriste PDF ili štampani format, ali korišćenje SEF-a i elektronskih faktura ne ograničava subjekte da organizuju svoje poslovanje u skladu sa svojim potrebama.

Kako se u SEF-u, i samim tim u aplikaciji eFakturista, vrši numeracija faktura?

Propisima kojima se uređuje obaveza izdavanja elektronskih faktura nisu definisana pravila numeracije. Možete zadržati dosadašnju numeraciju i primenjivati svoj postojeći sistem numeracije. Jedino je bitno da broj fakture bude jedinstven na SEF-u u okviru jednog subjekta.

Samostalno ispostavljam račune svojim kupcima i imam eksternog knjigovođu. Da li eFakturista olakšava razmenu faktura sa eksternim knjigovodstvom?

Fakture poslate i primljene kroz eFakturista aplikaciju možete na više načina jednostavno podeliti sa eksternim knjigovođom. Svakako je i dalje moguće knjigovođi poslati izvezeni PDF ili odštampani dokument. Ali s obzirom na to da eFakturista šalje i prima elektronske fakture preko SEF-a, najefikasniji način je da vaš knjigovođa automatski prima vaše ulazne i izlazne fakture sa SEF-a, bilo kroz eFakturista aplikaciju, kroz njihov knjigovodstveni program (ukoliko je taj program integrisan sa SEF-om) ili na neki treći način. Ukoliko Vi ili Vaš knjigovođa imate više pitanja o razmeni faktura i mogućnostima integracije sa drugim programima, pišite nam da razmotrimo zajedno Vaše konkretne potrebe i ponudimo najbolji savet.

Da li vaša aplikacija omogućava prijem i odobravanje ulaznih dokumenata?

Da, eFakturista omogućava slanje i primanje dokumenata, kao i sve operacije koje podržava SEF – odobravanje ili odbijanje, storniranje itd. Važno je da znate da Vi lično ili druga ovlašćena osoba iz kompanije morate odobriti svaki ulazni dokument, jer odobravanjem fakture potvrđujete da ćete postupiti po toj fakturi, da je transakcija zaista izvršena. To ne može umesto vas činiti knjigovođa. Knjigovođi fakturu prosleđujete tek nakon što je odobrite.

Gde se čuvaju izdate fakture ukoliko koristim vašu aplikaciju ?

Izdate fakture se čuvaju na SEF-u u zakonom propisanim rokovima. Korisnik može, ukoliko želi, da izveze dokumente iz aplikacije i arhivira ih na svom računaru.

Da li eFakturista može da se koristi paralelno sa drugim rešenjima za fakturisanje?

Aplikacija eFakturista se može koristiti paralelno sa bilo kojim drugim aplikacijama koje fakture šalju i primaju putem SEF-a, bez informacionog posrednika. Ukoliko je više osoba u kompaniji zaduženo za fakturisanje, jedan deo tih osoba može koristiti eFakturista aplikaciju, a drugi deo neko drugo rešenje, ukoliko Vam to odgovara iz bilo kojih razloga. Na primer, Vaše rešenje za knjigovodstvo ima integraciju sa SEF-om, ali imate licencu za samo jednog korisnika i potrebno Vam je da još jedna osoba radi fakturisanje. Za tu dodatnu osobu možete kupiti licencu za eFakturista aplikaciju i koristiti je za fakturisanje paralelno sa knjigovodstvenim programom.

Šta znači opcija "Pravno lice je mali obveznik" koja je prikazanja prilikom početnog podešavanja aplikacije?

Mali obveznik je pravno lice koje nije u sistemu PDV-a. Takvi obveznici su “dobrovoljni“ korisnici SEF-a. Oni šalju e-fakture sa stopom PDV-a od 0% i moraju da izaberu poresku kategoriju „PDV-RS-33” kao osnov oslobođenja od PDV-a. S obzirom na to da to mora da se radi za svaku fakturu, čekiranjem ove opcije aplikacija automatski podešava stopu PDV-a 0% za svaku dodatu stavku i odgovarajuću kategoriju oslobođenja za male obveznike. Za sve ostale slučajeve podrazumenvana stopa PDV-a je standardnih 20%. 

Zašto u aplikaciji ne mogu da preuzmem fakture koje su primljene danas?

SEF ne omogućava da desktop aplikacije poput eFakturiste proveravaju fakture primljene ili poslate na tekući dan. Zbog toga je današnji datum onemogućen i u interfejsu aplikacije. Moguće je preuzeti fakture poslate ili primljene prethodnog dana ili na bilo kog raniji datum.

Ukoliko je neophodno da fakture preuzimate (bez direktnog logovanja na SEF) istog dana kada ih vaši poslovni partneri pošalju, morate imati svoj server koji će od SEF-a da prima notifikacije u realnom vremenu i aplikacija može da se integriše sa tim serverom kako bi promene preuzimala.

O SEF-u i e-fakturama generalno

Hidden field
Ko može otvoriti prvi nalog na SEF-u?

Zakonski zastupnik je jedini koji može da otvori prvi nalog na SEF-u i izvrši registraciju subjekta). Nakon toga on može dodati druge korisnike i dodeliti im jednu od nekoliko uloga:

    • revizor (nema mogućnost da kreira šalje i odobri ulazna dokumenta, samo može da ih pregleda)
    • administator (ima najviša prava, da kreira i šalje izlazne fakture, da odobrava ulazne fakture, kao i da kreira nove korisničke naloge u okviru svoje firme)
    • korisnik za ulazna dokumenta  (nema mogućnost da šalje izlazne fakture)
    • korisnik za izlazna dokumenta  (nema mogućnost da odobrava ulazne fakture).
Da li u SEF-u mogu da izvršim storniranje prethodno prihvaćene fakture?

Da. Takođe možete da poništite izdatu elektronsku fakturu do momenta njenog prihvatanja od strane primaoca.

Poslali smo kupcu e-fakturu koja je sada statusu "odbijeno". Kako postupamo?

Vaš kupac (primalac fakture) odbijanjem fakture šalje informaciju da neće postupiti po toj fakturi, tj. da je ne prihvata. Da bi jedna e-faktura mogla biti odbijena, primalac fakture popunjava obavezno polje u kojem navodi koji je razlog odbijanja (pogrešna poreska stopa, cena koja je veća od dogovorene, pogrešno fakturisana količina robe, pogrešna valuta, formalni propusti na fakturi i slično). Možete stornirati e-fakturu koja je u statusu „odbijeno“ i izdati novu koja ispravlja probleme navedene u razlogu odbijanja. U slučaju storniranja fakture (u skladu sa Zakonom o PDV-u), kupac Vam daje izjavu da nije koristio prethodni PDV po prvobitno izdatoj fakturi koju sada stornirate.

IMATE DODATNA PITANJA? PIŠITE NAM